Susanne Christensens 'Leonoras rejse' tildeles Georg Brandes-prisen 2020

Af Kamilla Löfström, 1 juni, 2021

I dag siger vi tillykke til Susanne Christensen!

Georg Brandes-prisen 2020 går til kritiker og forfatter Susanne Christensen for Leonoras rejse, udkommet på dansk på Forlaget Vandkunsten. Prisen er på 75.000 kr.

Her følger prisudvalgets motivering:

Leonoras rejse er et genresprængende og uhyre vellykket stykke kunst- og litteraturkritik om den britiskfødte maler og forfatter Leonora Carrington (1917-2011). Susanne Christensen skriver med stor intensitet om den kun 20-årige Carrington, der rejser med den tyske maler Max Ernst til Paris for at blive kunstner og hvirvles ind i surrealismens fantasi om den purunge pige, la femme-enfant. Carrington rebellerer mod at blive muse og etablerer sig siden som egensindig kunstner og forfatter i Mexico. 

Undervejs foretager Susanne Christensen smidige og fængende læsninger af Leonora Carringtons værker. Herunder af den berømte fortælling The Debutante (1938), hvor en hyæne skaber skandale ved et debutantbal, og af romanen Down Below (1944), Carringtons hårrejsende vidnesbyrd fra flugten gennem det krigshærgede Europa og fra sin indlæggelse på et psykiatrisk hospital i Nordspanien. Christensens læsninger etablerer Carrington som en omstyrter af patriarkalske samfundsstrukturer; af dem, der præger den britiske overklasse, og af dem, der gennemsyrer den surrealistiske bevægelse, hvor kvinders vanvid feticheres som vejen til det underfulde. Christensen er ganske enestående som kritiker, fordi hun ikke er bange for at fabulere og tænke videre gennem Carringtons transformative figurer, der som den oprørske hyæne bliver vejvisere og stifindere i vor samtid.

Leonora Carringtons malerier og fortællinger er de seneste år blevet genopdaget af både forlag og museer verden over, men i Leonoras rejse lykkes det Susanne Christensen at reaktualisere hendes værk ved at forbinde det med alt fra økokritik og feminisme til skiftende mytologier og sci-fi-fiktioner. Christensen sætter Carrington i samtale med så forskellige figurer som filosoffen Donna Haraway og karakteren Kylo Ren fra Star Wars-filmen The Force Awakens. I bogens anden halvdel rejser Christensen i Carringtons fodspor til Mexico og New York for at fremmane den afdøde kunstner og for at mødes med det netværk af venner og Carrington-forskere, som netop maner kunstneren til live i en mangeartet kritik:

»(…) vi vil reanimere Leonora, hvisker vi. Der er forfattere inden i denne forfatter, vi er mange, der skriver. Et kollektiv af forskere skriver i mig.«

Leonoras rejse er således på samme tid monografi, kunstkritik og rejselitteratur og hele tiden skrevet i et fantasifuldt og ekspressivt sprog, der leger med det performative.

Endelig, og ikke mindst har Susanne Christensens skrevet en dybt personlig og situeret bog: Fortællingen om rebellen Carrington, som i mange år blot var en note i surrealismens historie, forbindes med kulturarbejderens prekære erfaring af at befinde sig i marginerne. På den måde ligger Leonoras rejse milevidt fra den dygtige monografiske læsning. Hos Susanne Christensen er Leonora både feminin og maskulin, både dyr og menneske, underjordisk og guddommelig, kunstner og ikkekunstner. Leonora Carrington var ganske vist en biografisk kunstner, men hos Susanne Christensen bliver hun i lige så høj grad en måde at tænke og skrive på, en hybridfigur, der opløser alverdens grænser og skel.

Georg Brandes-prisen uddeles hvert år af Litteraturkritikernes Lav. Prisudvalget udgøres af Mathilde Moestrup, Benedicte de Thurah Huang og Bo Tao Michaëlis.

Georg Brandes-prisen er finansieret af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur.

 

’GREEN TEA’ (1942) AF LEONORA CARRINGTON/FRA BOGEN 'Leonoras rejse' af Susanne Christensen